owoce

Dieta ketogeniczna – na czym polega, dla kogo?

Dążenie do szczupłej sylwetki do cel niejednego z nas. Wciąż szukamy skutecznych diet, suplementów pomagających w walce ze zbędnymi kilogramami, katujemy się na siłowniach, a efekt wciąż nie jest zadowalający. W ostatnim czasie dużą popularność zdobyła dieta ketogeniczna, która okazuje się skutecznym pogromcą tłuszczu.  Czy rzeczywiście dieta oparta na białku i tłuszczu może pomóc w pozbyciu się …tłuszczu? Zobacz, na  czym ona polega oraz dla kogo jest wskazana dieta ketogeniczna.

Dieta ketogeniczna – zasady

Podstawową zasadą diety ketogenicznej jest ustalenie jadłospisu opartego na zwiększonej podaży białka oraz tłuszczów kosztem węglowodanów. Z tego względu dieta ta nazywana jest niskowęglowodanową, które powinny zostać ograniczone do około 50g dziennie. W diecie tej dozwolone są zarówno tłuszcze zwierzęce, jak i roślinne oraz białko pod każdą postacią. Organizm, po wyczerpaniu zapasów cukru we krwi zaczyna szukać innego źródła energii i wówczas dochodzi do lipolizy, czyli rozpadu tłuszczy. Nasz mózg z kolei potrzebuje właśnie około 50g węglowodanów, aby mógł pracować prawidłowo, zatem dostarczanie tylko takiej dawki cukrów w diecie ketogenicznej sprawi, że organizm będzie utrzymywał się w stanie ketozy, w której ilość ciał ketonowych we krwi jest wyższa niż ilość glukozy.

Wady i zalety diety ketogenicznej

Niewątpliwą zaletą tej diety jest utrata tkanki tłuszczowej, gdyż organizm czerpie energię właśnie z tłuszczu. Ponadto nie musimy stosować katorżniczej diety ograniczającej ilość pokarmu, a posiłki białkowo tłuszczowe mogą być bardzo smaczne. Wydawać by się mogło, że w końcu znaleźliśmy dietę idealną! Jednak warto pamiętać, iż ten sposób żywienia nie jest wolny od wad. Przede wszystkim diety tej powinny unikać osoby, które cierpią na schorzenia nerek lub wątroby. Dieta ketogeniczna przeznaczona jest wyłącznie dla osób zdrowych, a jej jadłospis powinien zostać przygotowany przez doświadczonego dietetyka, który będzie w stanie odpowiednio dopasować proporcje pomiędzy spożywanymi tłuszczami nasyconymi, jednonienasyconymi oraz wielonienasyconymi.

Ponadto należy pamiętać, że na efekty tej diety przyjdzie poczekać nawet do 8 tygodni. W tym czasie znacznemu pogorszeniu może ulec nasze samopoczucie, możemy stać się drażliwi, mieć problemy z koncentracją, zawroty głowy, mdłości, co wynika z przyjmowania bardzo małej ilości węglowodanów ( mocniej objawy te mogą odczuwać osoby, które na co dzień zwykły często sięgać po produkty węglowodanowe, słodycze).

Warto również pamiętać, iż skutkiem ubocznym tej diety mogą być zaburzenia hormonalne (ważne dla kobiet!). Jeśli więc po rozpoczęciu diety zauważymy u siebie wahania hormonalne, koniecznie skonsultujmy się z lekarzem, gdyż może się okazać, że konieczne będzie przerwanie diety.

Dieta ketogeniczna może być doskonałym sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów. Jednak pamiętajmy o tym, że choć nie narzuca nam restrykcyjnych, ograniczonych ilościowo posiłków, może powodować inne negatywne zmiany w naszym organizmie. Zanim więc rozpoczniemy jej stosowanie, skonsultujmy się z dietetykiem, który ustali dla nas plan żywienia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *